Många av oss känner oss kränkta, oroliga, arga och rädda!

/ Rom, eleonor frankemo, lattjo, resandefolket, romano, romer, romsk registrering, tatare, tattare, zigenare / Permalink / 2
 

Sedan DN,s rubriker i måndags har det varit kaos.

Som ingen av er kan ha missat så figurerar det hela tiden i media om detta. Det senaste nu är att man har hittat ett register till med ca 1000 st. registrerade romer.

Jag måste säga att jag inte är förvånad och det tror jag inte många av oss Resande är. Vi har alltid vetat att det förekommit registrering av olika slag men inte i vilken omfattning.

Många av de frågor jag får nu från andra resande är om det förekommer fler registreringar, hur ser det ut på landstinget och socialstyrelsen?

Sedan är det ju många som undrar självklart om de själva finns med i registret.

Vad jag förstår så kan man ringa polisen i Malmö och fråga sig för om detta.

eller så kan man maila till:

[email protected]

men detta väcker ytterligare oro. Vågar man ta den kontakten eller blir man registrerad då om man inte redan finns med i registret?

Ja, oron och rädslan är omfattande stor i alla romska grupperna nu, med all rätt.

 

I morse ringde P4, Karlavagnen till mig och frågade om jag vill vara med i programmet ikväll. Jag tackad ja, trots att jag tidigare bestämt mig för att inte figurera i media kring denna tragiska ämne för att jag faktisk själv känner mig rädd och orolig. Men jag tycker att det är så oerhört viktigt att även Resandegruppen finns med i media, eftersom det för oss inte är något nytt med registrering i Sverige och detta måste lyftas av de berörda.

 
 
 

Efter det samtalet ringde det igen, denna gång var det Vårt Nygård som skulle hålla en manifestation på Stora torget i Linköping, jag tackade ja även till medverkan här och åkte in och höll ett tal. Även politiker och polisen var där och pratade. Jag nämnde i  mitt tal att vi på vitboksmötet i fredags pratade just om det kan finnas eventuell registrering fortfarande i Sverige och det bara tre dagar senare står på första sidan i tidningarna.

Efter talet kom både radio och TV4 nyheterna fram och intervjuade mig i ämnet.

 

På måndag ska jag på ett möte jag blivit inbjuden till av Erik Ullenhag där vi som sitter i olika referensgrupper blivit ombedda att medverka och diskutera detta ämne och hur vi ska kunna fortsätta arbeta med romsk inkludering efter detta.

Det ska bli mycket intressant att höra Erik Ullenhag och Beatrice Ask har att säga under detta möte.

 

Men inget negativt som inte för något positivt med sig... Genom att detta har uppmärksammats så har det också stärkt gemenskapen i oss som folkgrupp. Jag upplever att våran splittring i gruppen blir mindre av detta och vi tycks alla arbeta med ett gemensamt mål, detta får inte förekomma.

 

ps. Jag kommer återkomma med länkar om de olika media jag medverkar i.

 

Kammat lattjot,

 

 

#1 - - Daddenpral Lasse:

Som du skrev så finns det något posetivt i det som händerJag vet hur mycket du kämpar för vårat folk och lägger ned mycket av din tid.Var är alla resande Ta upp händerna ur byxfickorna.Det är viktigt att dra åt samma håll ensam är inte Stark.Kram till dig Eleonor för att du går i första ledet

#2 - - romska.tjejjouren :

Fin blogg och intressant läsning..då syns vi på måndag på minister mötet kram romska tjejjouren

Svar: Tackar
Eleonor Frankemo

Till top