Ny Gästbok!

MIN DAGBOK / Permalink / 2

Hejsan nu har jag äntligen fått till en bra gästbok!
Till vänster står det en flik "Gästbok"
Tryck bara på den så kan du lämna ditt inlägg.

Jag vill dock att du ska respektera följande:

♥ Anspråkan på sex och liknande är inte tillåtet!

♥ Politiska inlägg är inte tillåtet!

♥ Religösa inlägg är inte tillåtet!

♥ Personangrepp och liknande är inte tillåtet!

♥ Rasistiska inlägg är inte tillåtet!



Efterföljs inte detta så tar jag bort medelandet!
Inga undantag!


Ha det nu så bra ute i landet och njut av våren som äntligen tycks ha kommit till oss!


"I kärlekens krig segrar den, som ger sig. "

#1 - - Farbror Lasse och Margareta:

Hej!

Trevlig hemsida. Kramar från oss.

#2 - - efochCF:

Latjot Divus Eleonor!



Hej, jag vill först och främst bara säga att jag har lärt mig mycket om resandefolket genom din blogg, Tack! Jag råkade av en ren tillfällighet hamna på din blogg efter att ha sökt mer information om mina släktingar. Det är så att min mor hette Lindell i flicknamn (efter sin far och hennes mor hette Nord) och jag hamnade på en sida tilhörande Lenny Lindell när jag googlade på några av mina släktingars namn (jag är däremot inte släkt med Lenny Lindell, vad jag vet).



Hans sida intresserade mig och jag fortsatte att googla på nyckelord som "resandefolket" och "tattare". En del av träffarna man får är inte kul utan bara en reflektion av samtidens växande rasism. Att jag är intresserad är för vi har alltid fått höra att vi har "tattarblod" i släkten (på både min morfars sida och min farmors).



Jag har ända sedan barnsben, oftast skämtsamt, fått höra att jag är "svartskalle", "blatte", "abdullah", "tattare", "Zigenare", "Turk", "Arab", "Italienare", eller blivit kallad "Sadam" av gymnasiekompisar under Gulfkriget 1991.



Andra gånger det har hänt är det när folk frågar vilket land jag kommer ifrån? När jag svarar, Sverige säger de; ja, men ursprungligen. Till och med när jag är utomland händer det. Jag var i Turkiet för ett par år sedan med jobbet och då säger en, mycket trevlig kille, som jobbade som vakt där, Where do you come from? Sweden! svarade jag och min kollega, varpå han leende säger till mig, No, you cannot be swedish, you look turkish!



Farmors sida har en hel del anor bland båtsmän och soldater i Tjust, Södra Vi och Östergötland och handlande köpmän, borgare, mjölnare, kringflyttande hantverkare & smeder m.m., utmed Norrlandskusten ända bak till 1600-talet. På morfars sida vet jag inte lika mycket men hans far hette också Lindell och hans farfar kallades "Sko-Jon" (Hette Jonas) och var Skomakare och hästdräng som flyttade runt lite mellan socknar i Småland.



Jag vet inte varför jag drar hela historien här men det kändes som att du/ni kunde sätta dig in i hur det är att vara en "legal alien", d.v.s. jag är enligt alla papper svensk men döms till något annat genom mitt utseende och detta "andra" som i mitt fall ofta har benämnts "tattare" används i nedvärderande ordalag. Om jag är "tattare" genom släkt och härstamning så är jag STOLT över det och ser det som en förmån snarare än som en "skymf".



Varma hälsningar och tack för en intressant och lärorik blogg.



Christer

Till top