Föreläsning i Vadstena

/ Permalink / 3

För ett tag sedan fick jag en förfrågan om att komma till Vadstena folkhögskola och hålla en föreläsning om romer.
Jag förklarade att jag inte kan hålla en föreläsning om romer generellt eftersom det är ett samlingsbetäckningsnamn för fem olika folkgrupper som skiljer sig i språk, traditioner, kläder, musik osv. Men jag kan komma ut och berätta om min folkgrupp som är resandefolket. Det är det jag är och det är det jag kan.


Så idag höll jag i föreläsningen för ett gäng ungdomar och jag uppfattade det som att det var en lärorik timme för dessa.
Jag fick även en del frågor om fördomar och var de kommer ifrån osv.
Jag informerade om den hemska historia vi har och all förföljelser och diskriminering det har varit och i viss mån även är än idag.
Jag lyfte ordet romer och förklarade vad det är, men även ordet Tattare och var det härstammar ifrån.


Något som jag tror upplevdes positiv i föreläsningen var när jag berättade att de alla pratar mitt språk dagligen och lyfte exempel på sådana låneord i svenskan.


Jätte kul att få berätta om mig och mitt folk!










#1 - - Inger Maryissa:

kan tänka mig det var en fin föreläsning och att det är kul att få berätta om dig och ditt folk.

Det är så mycket människor inte vet och så många fördomar.

Så det behövs verkligen mera kunskap.

jag gillar din blogg jätte-mycket

#2 - - Eleonor:

Tack så hemst mycket :-) Ja det var skit kul :-)

#3 - - Daddenpral Lasse:

Bra Eleonor Daddenpral Lasse

Till top