Mitt stora överdådiga bröllop

/ Permalink / 2
Jag kollade nyss på dokumentären Mitt stora överdådiga bröllop på tv4 plus.
Det var roligt att se andra resandefolk och hur de lever ut sin kultur och vikten i att bevara den. Jag länkar här nedan till tv4 play, om du missade den kan jag rekommendera att du tar dig tid och tittar på den.




Mitt stora överdådiga bröllop

Brittisk dokumentär från 2010. Om romers och resandes romers överdådiga bröllop där gamla traditioner möter dagens moderna samhälle. Många flickor förlovar sig redan när de är 15 år gamla och gifter sig strax efter sin 16-årsdag. Bröllopen är ofta överdådiga och familjen och bruden tävlar om att ha den mest spektakulära brudklänningen. Gästerna gör allt för att överglänsa varandra och trots att kvinnorna klär sig provokativt har de en stark tradition om avhållsamhet före äktenskapet. I programmet följer man några blivande brudar under förberedelserna inför den stora dagen.


 http://www.tv4play.se/arkiv/blandat?title=mitt_stora_overdadiga_brollop&videoid=1186015

#1 - - Jekh horta romano:

Nuhar du fått allt om bakfoten Elenore, dessa var itne resande romano utan bruo resande. De har inga som helsta blodsband med oss att göra! visst finns det engelska, irlenska, brittiska travelers men de är inte de du såg på tvn



Kammtarat buttider latchot

#2 - - Mander:

Hej! De irländska "travellers" är inte romani, och har inte samma säder som vårt folk. Men de engelska "gypsies" är samma folk som resande i Sverige och Norge. Deras romani, seder och kultur är som vår. Det blir fel om man pratar om irländska resande som om de var samma folket som svenska (och norska) resande, för det stämmer inte. DE fleste "resandefolk" i Europa är inte romani, och har inte samma kultur och språk som oss. Dom er burogana. Men i andra västeuropeiska länder finns romanifolk som inte alltid kallar sig "resande", men som har samma kultur, språk och etnisitet som våra resande i Sverige och Norge. I England er det "english gypsies" som är som oss, och INTE de irländska "travellers". Jag vet, för min fru är "gypsy" och hennes släkt är som vår, och inte som östeuropeiska romer. Även tyska sinti-zigenare är mer som vårt folk, och inte som romer från öst-Europa.

Till top