Mina tankar om serien om mig.

MIN DAGBOK / Eleonors Resa, Resandefolket, Rom, romer / Permalink / 4
I programserien Eleonors resa får man följa mig och min familj, där vi på ett mycket ärligt och kärleksfult vis, visar hur vi valt att leva vårt liv. 
Programmet visar kärlek, gemenskap, sorg och smärta på ett mycket fint och ibland väldigt gripande vis.
 
Alla som medverkar i programmet talar utifrån sig själv och egna erfarenheter. 
 
SVT,s pressbild av programserien Eleonors Resa
 
Jag vill vara tydlig men att informera att detta inte är ett fakta program om den nationella minoriteten resande, inte heller ett utbildnings program. 
Vi talar inte för alla resande i detta program och representerar dem inte heller.
 
Eleonors resa, som titeln säger handlar om Min resa där man får följa mig och min familj och hur vårt liv ser ut.
Man får följa med när vi umgås med familj och släkt där vi sjunger och har roligt tillsammans.
Man får även följa med på vår semester på sommaren, men också i mitt arbete.
 
Resandefolket är ingen homogen grupp, vi är olika individer och lever alla på olika vis.
Språket är inte heller homogent, utan det kan skilja sig mycket i resande romani beroende på var man bor i landet, vilken släkt man är utav osv.
Den romani som talas i programmet är den romani som jag är uppvuxen med och som vi talar i min familj och släkt.
 
En mycket vis gammal man sa en gång till mig:
"Min sanning är min sanning och är sann för mig och din sanning är din sanning och är sann för dig.
Jag skall inte tvinga på dig min sanning och inte heller du din på mig, men vi kan lära oss av varandra"
Det ligger mycket i det citatet.
 
Det är mycket häftigt att tittarsiffrorna uppgick till nästan en halv miljon tittare första avsnittet.
Programmet sändes ändå sent en vardagskväll på SVT2.
 
Jag vill passa på att dela med mig av ett samtal jag fick förra veckan av en gammal resande kvinna. Hon berättade att hon var 93 år och levt ett ganska hårt liv, hon hade upplevt både smärta och lycka i sitt liv. Hon började gråta när hon berättade om hur hon upplevde programserien.
Hon berättade att hon blev så glad och att det betydde så mycket för henne att se sina egna på tv och att få höra sitt språk som hon inte hört sedan hon var en liten flicka, hon trodde inte att någon använde språket längre.
 
I denna programserie har vi blottat och och öppnat vår själ så det värmer så oerhört i hjärtat att få denna finna respons.
 
Jag vill verkligen tacka alla dem som uppskattar programserien och alla som har hört av sig och delat med sig av sina tankar om programmet men även delat med sig av egna berättelser och erfarenheter, dessa vårdar jag ömt i mitt hjärta.
 
För er som inte haft möjligheten att se programmen så finns de tillgängliga på SVT-play, man kan även gå in på följande länk: http://www.romanofolk.com/eleonors-resa
 
Vi hörs tjohoo!
 
Ps. De dramaberättelser som visas i programmet är hämtat ifrån Thom Lunbergs prisbelönta bok, För vad sorg och av smärta.
 
 
#1 - - Kurt Magnusson:

Jag upplevde ditt program som mycket bra och även ditt läsade på romani förstog jag vart enda ord fast det var många år sen nu, min mor pratade flytande och det var som jag hade hört henne berätta, uppskattade din läsning i från Thom Lundbergs bok dessa berättelser livade upp en gammal man, kände igen mycket från berättelsen från förföljelsen som jag själv råkat på under hela min ungdom hälsa din man och stå på dig miros mala

Svar: Tack snälla för de fina orden.
Beklagar din uppväxt.
Allt gott diros mala :)
Eleonor Frankemo

#2 - - LARZ GUSTAFSSON:

Hej!
Väldigt bra och intressanta tv-program!
Vad heter sången som spelas när eftertexterna rullas?
Tacksam för svar.
Allt gott!
Larz

Svar: Tack.
Gruppen heter Tibble transsibiriska och låten är cirkus kvinnan.
Eleonor Frankemo

#3 - - Agneta:

Fängslande och fascinerande att få ta del av ert liv och kultur. Mycket bra program.

Svar: Tack snälla 🌸
Eleonor Frankemo

#4 - - Tarja:

Fin TV-serie!
Även om det inte är ett utbildningsprogram så var det mycket intressant för en utomstående men nyfiken person som jag. Och det var en stor poäng att alla som fick komma till tals i serien själva är resande.
Jag önskar dig all lycka med dina kommande projekt!

Svar: Vad roligt att du tyckte om programmen :)
Tack så mycket för stödet. Allt gott/Eleonor
Eleonor Frankemo

Till top