Min dag i skäggets kyrka.

MIN DAGBOK / Permalink / 0


Dagen började med att jag först gav personal från olika kyrkor i Linköping den Historelektion de aldrig fick i skolan. 
Jag upplever att det var en mycket bra och givande förmiddag, både för mig men också för de åhörare som var på plats. 
Efter föreläsningen delades alla upp sig i grupper för att diskutera vissa frågor kring antiziganism och fördomar.
Det grupperna gång på gång pratade om är vikten i kunskap och utbildning för alla parter. Om man ska kunna överbrygga diskriminering och utanförskap så är kunskap a-o.
Det pratades också en del om hur normaliserad antiziganismen är i samhället och vad konsekvenserna för Romanofolket det blir. 

På eftermiddagen var det dags för Historielektionen du aldrig fick, igen men denna gång för församlingen i skäggetorps kyrka.
 Det var spännande måste jag medge. Jag har tidigare ingen erfarenhet av att föreläsa för den äldsta generationen i vårt samhälle. Klyftan mellan skolklasser i åk 4 till pensionerer mellan 70 och uppåt är mycket stor.
De äldre har ett annan synsätt och har levt i ett Sverige under den tid som den systematisktska utrotningspolitik pågick mot mitt folk och de har blivit påverkade av detta i deras synsätt. 
Man kan inte lära gamla hundar sitta, brukar man säga men jag kommer inte sluta att försöka. 
Men tycker nog ändå att jag nådde fram till en del och det är det som räknas :)

Nu är det bara att ladda för tpv :)

Eleonor 

Till top