Sista vitboksmötet i Malmö

NYHETER INFORMATION / Permalink / 0
Nu har jag varit på det sista vitboksmötet  som denna gång var i Malmö på romskt kulturcenter.
Den här gången var det tufft rent emotionellt när jag läste råmanus till vitboken.
Många tårar har fälts den senaste veckan då jag så många gånger blivit påmind om historier som jag fått berättats för mig av min familj.
All eloge till Gunno och Heidi som lagt ner ett enormt jobb på boken och jag tycker att den blir jätte bra. 
I boken beskrivs tydligt de övergrepp man valt att Göta mot mitt folk.
Med boken kommer vi få en bekräftelse på vår historia.

Men det ska bli skönt att lämna det sorgliga bakom mig och fokusera på nått mycket positivt som är Nordic romani festival.
I år kommer festivalen bli minst lika bra som i fjol. 
Och gråta myndigheternas ständiga kamp om att splittra oss som grupp så lyckas man inte. 
Det var så tydligt i fjol på festivalen där sammanhållningen var enorm och Romanofolket Resande ficka vara majoritet och inte minoritet.

Kammat lattjot sass.

Ps. Länkar här nedan till Nordic romanifestivals hemsida.
Www.lattjodrom.com



 
Till top