Det gångna året.

MIN DAGBOK / Permalink / 2

Nu har snart 2012 passerat och året där Romanofolket Resande firar 500 år i Sverige passerat.
Det gångna året har bjudit på en del arrangemang för och om Romer i Sverige men tyvärr så måste jag säga att själva födelsebarnet Resande inte fått medverka på många av dessa.
Varför det är så vet jag inte men det stämmer inte tycker jag.

Varför fira 500 år i Sverige när den folkgrupp som varit här inte får vara med.

Men några positiva arrangemang har riktat sig till Resandefolket.

Kulturgruppen i Göteborg har haft en del arrangemang och även romanofolket resande Östergötland.

Det första museet om resande har uppkommit och ett resanderum har invigt.

Men höjdpunkten detta år har varit resandefrstivalen i Stockholm som var så oerhört stort. Den första festivalen som faktiskt var riktat till just resande själva.

Jag vill gen en stor eloge till alla som jobbar för vårat folk. Vi tycker alla kanske inte lika om allt men huvudsaken är faktiskt att vi kommer framåt. Jag tänker på vad mycket som har hänt de senaste åren och vad många fler det har blivit som jobbar för Resandefolket.

Jätte kul ju.

Sedan vill jag även passa på att skriva en rad om min familj och släkt som jag älskar så oerhört mycket... Många gånger kan det vara krävande med en stor familj och släkt, vi tycker olika om saker och ting och ibland kan det bli livat värre, för temperament har vi nog alla men jag skulle aldrig vilja vara utan någon av er, inte ens för en dag!
Och nu är det snart jul och släkten ska samlas. Det krävs en hel del planering om vi alla ska ses men ovavsätt hur många timmar, dagar och veckor av förberedelser det innebär så är det värt varje sekund.

Jag börjar redan längta till jul.

Nu får ni alla ha det så bra tills nästa gång.

Kamma jekk lattjo kurko sass Romano!

#1 - - daddenpral Lasse:

Jag håller med dig,vi ska vara rädda om varandra.Kram Lasse

#2 - - Wallengren:

Tack själv från Göteborg

Till top