Min midsommar

MIN DAGBOK / Permalink / 1
Tänkte uppdatera lite om min midsommar. Jag och familjen tog vagnen och begav oss till kålmordens camping. Svärfar med fru hakade på. Efter att tält var uppsatt så var det snart dags att grilla. Det var länge sedan som jag kände en sådan ro som jag gjort denna helg, det var en mycket efterlängtad helg tillsammans med släkt och vänner. På kvällen tog farbror Lasse fram gitarren och vi sjöng och skrattade.
Barnen stortrivdes och fick många nya kompisar. Det var med lite vemod i hjärtat vi packade tältet och lämnade ett regnigt kålmordens bakom oss och ny är det bara att ladda inför nästa tripp som blir till brorsan som fyller 40 nästa helg.
#1 - - Christer :

Intressant bloggsida du har! Jag kom in den av en slump via resandefolket på FB. Idag lånade jag andra upplagan om Resandefolket av Bo Hazell (2011). Den är tjock som en tegelsten med andra ord. Jag satt och läste den på fiket vid stadsbibloteket i några timmar. Ur den boken fick jag några funderingar om min mormors fars släkt. Kan de möjligen ha varit ättlingar till resandefolket eller valloner?? Den frågeställningen utgår jag från gamla foton från början av 1900-talet i Eskilstuna. På fotot spelade bröderna fiol och var gladlynta på en födelsdagsfest. De flesta på fotot var mörkhåriga och brunögda enligt intervjuer med släkterna Carlsson och Flodqvist. De arbetade inom industrin typ som gjutare. Genom min släktforskning har jag inte kunnat hittat något som bekräftar att de var resandefolket förutom att de var av torpar- och bruksarbetarsläkt i Sörmland. /Christer.

Till top