14/11-2011

MIN DAGBOK / Permalink / 1

Nu har jag inte skrivit något nytt på bloggen på länge och det är inte för att det inte hänt något interessant utan för att mitt internet har strulat och jag hoppas att du har överseende med detta.

På konferensen Romano zor i uppsala sas det mycket interessant och materialet "Romano zor - Roms kraft" som länsstyrelsen tagit fram är mycket läsvärt och jag kan starkt rekomendera att läsa detta material. I materialet framgår det tydligt om de olika romska gruppernas särart. Det kunde kanske förtydligas ytterligare just om att Resandefolket är den grupp som har den svenska historien sedan 500 år. Men utöver det så är den ett mycket bra material.

Nästa år har Resandefolket funnits i Sverige i 500 år och detta ska uppmärksammas i Gamla Linköping under två veckor 2012,första veckan ska Svenska romer föreläsa och berätta om sin kultur och historia och veckan efter ska Resandefolket visa upp sin kultur. I linköpings komun har man nu informerats om att Resandefolket är det första romanofolket som invandrade till Sverige för 500 årsedan och det är vi som har den svenska historien och det vill man nu uppmärksamma och hylla. Mycket roligt tycker jag att vi får ta plats och inte blir undanskuffade och diskrimineras även här.

Nu när vi nu ingår i den romska gruppen varken vi vill eller inte så tycker jag att det är viktigt att inte bara leta likheter utan man måsta skilja på de olika historia som de olika grupperna har. Även om vi själva vet olikheterna i kultur, språk och historia så vet inte majoritets folket det och det är vårat ansvar att se till att det informeras korrekt. Jag hoppas att kunskapen är så pass stor i dag,11 år efter att vi blivit erkända som en svensk minoritet att ingen av de andra romska grupperna ska kunna stjälamin historia sedan 500 år. Men okunskapen är oerhört stor det vet vi alla som tillhör Romanofolket Resande, det fick jag erfara härromdagen när jag hade ett möte med rektorn på min son skola när hon inte viste vad det innebär att vara en svensk minoritet och att alla barn som är det har rätt till modersmålsundervisning även om det bara är en enskild elev. Detta hade hon ingen kunskap i. Jag blir inte längre förvånad att okunskapen är så stor men jag tycker att det är tragiskt och hemskt.

Det är ju så att vi är ju faktiskt en del även av den svenska kulturen och jag tycker att folk borde veta mer. När man säger rom så tror folk i allmänhet att det är de med stora svarta kjolar. Man vet inte att det finns 5 romska grupper och de finska romerna är bara en liten grupp i det stora hela och att Resandefolket är detstörsta Romano folket i Sverige.
Nu har jag skrivit av mig lite. Det är mycket jag tänker på nu för tiden :-)

Kammat lattjot sass tavringar.

#1 - - Betty Bop:

Härligt att få höra att internet funkar igen. Bra jobbat. du gör mycket för folket. Jag är din största fan. Hälsa familjen. Jag gillar din sida.

Till top