Romers rätt! Konferens i Norrköping 7/12-11

KLIPP / Permalink / 1

Den 7 december 2011 bjöd Norrköping och Linköpings kommuner tillsammans med Länsstyrelsen Östergötland in till en konferens om romers rättigheter och möjligheter i vår region.

Syftet med denna konferens var att belysa lagstiftning och ge kunskap om aktuella frågor på nationell nivå om mänskliga rättigheter och nationella minoriteter/romer.

Konferensen syftade även till att se vilka utvecklingsmöjligheter detta ger berörda kommuner och län, samt identifiera behovet av konkreta insatser.

Jag var med och medverkade på denna konferens, det jag kunde sakna denna dag var att diskutera mera konkret om de olika gruppernas särskilda behov. Jag upplevde att man generaliserade alla olika romska grupper inom samlingsnamnet romer.

En kvinna som medverkade denna dag ifrån pingstkyrkan i Linköping sa en tänkvärd sak till mig, - Man får inte dra alla Svenskar över en kam, varför är det ok att göra det med Romer? Och det var precis så jag upplevde det.

Integrationsministern Erik Ullenhag kom och pratade. Han sa mycket tänkvärt absolut, men jag upplevde att han också generaliserade och särade inte på vilka grupper inom ordet Romer som blir utsatta i olika situationer och vilka som har fått lida i Sverige i 500 år av förföljelse och diskriminering.

Problemområdena är olika inom de romska grupperna. När det är den Svenska historien vi pratar om så är det Romanofolket Resande man omnämner med det framgår inte. Även också i viss mån de Svenska romerna men vi ska inte glömma att innan Romer blev erkända som en Svensk minoritet för 11 år sedan så har man alltid särat på Tattare och Zigenare i Sverige och även vad det gäller olika lagstiftning man införde.

När inte det framgår så lär sig också majoritetssamhället att generalisera ordet Romer och dess innebörd.

Här nedan har jag lagt ut vissa av talarna denna dag. Lyssna gärna.

 




 


Kammat lattjot sass Romano manuch.


#1 - - Betty Bop:

Bra jobbat

Till top