Föreläsning

MIN DAGBOK / Permalink / 5

Idag höll jag i en föreläsning på en högstadieskola. De har haft problem på den skolan med en flicka som är resande. Hon har blivit utsatt för mycket glåpord och annan mobbning så jag tyckte att det var på sin plats att ringa till rektorn och erbjuda en föreläsning om resandefolket.

Hon nappade och först föreläste jag för lärarna för ett par veckor sedan och idag för alla åttor och nior.

Jag fick mycket positiv respons och efteråt kom det en unge fram till mig och sa

- cool föreläsning du hade.

Först var det lite nervöst att prata inför så många ungar och framförallt i den åldern. Man kommer ju ihåg hur man var själv. Men de här ungarna var jätte duktiga och lyssnade intensivt.

Mycket lyckat!!

Jag hoppas innerligt att det blir lugnare nu på den skolan när de vet vad innebörden av ordet Tattare är.

#1 - - Erika:

Det va bra.. Folk har så dålig uppfattning om vad resande är för nåt..

#2 - - Eleonor:

ja, tyvärr är det så. Jag började föreläsningen med att visa ett ord, och ville att alla skulle reflektera ordet och vad ordet betyder för varije enskild individ, ordet var TATTARE. Det bliev mycket surr i salen och fnitter. Men efter en timmes föreläsning om vad detta folk har fått utstå i århundranden vad gäller förföljelse, rasism och diskriminering i Sverige så var det ingen som längre skrattade. Det känns bra :-) //Eleonor

#3 - - Viola:

Hej! jag hittade din sida för jag forskade lite om romer, såg nyheterna ang. romer på öland. De visade också hur romer blir behandlad i serbien, det är väldigt tragiskt ingen ska behöva bli behandlad på det viset...nu när SD har kommit in så är gruppen muslimer o romer mest utsatta...har en granne som är finsk zigenare, har inget emot henne tycker bara det är tråkigt att hon inte ens kan titta på mig o säga hej..har förskt flera gånger att hälsa hej men hur kan man det när hon vänder bort blicken? beror det på att hon inte känner ngt förtroende till oss andra? jag undrar också hur ser du på gruppen muslimer? mvh vi som gillar olika

#4 - - Peter:

Det tråkiga är att unga idag och även vuxna inte har en susning om vad resande är för nått.Jag tror inte några unga kopplar ihop ordet tattare med resande idag.

#5 - - Peter:

Varje år tar Sverige emot över 100.000 invandrare 90% anhöriginvadring.Vem bryr sig då om resande?

Tyvärr....hur många resande finns det??15.000-30.000 inte vet jag.

Till top