Tema : Romer

MIN DAGBOK / Permalink / 2

Jag satt och tittade på kunskaps kanalen igår det var Tema:romer.
Ett program som visades i två timmar.

Jag satt och tittade med spänning och förhoppning om hur våran historia skulle lyftas fram, då detta var ett viktigt ämne i programmet "romernas historia" och kom snart underfund med att det inte nämndes många meningar om Resande.

Vi ingår i alla fall under romer ovavsätt om man tycker om det eller inte, så är så fallet.
Därför reagerar jag starkt på att vi inte ens i detta fall nämns i den mån som vi förtjänar.
vi har funnit i Sverige i 500 år kanske mer och tack vara det är vi idag erkända som en minoritetsgrupp tillsammans med "nyanlända romer"

Men Resande har blivit förföljda i århundrade i detta land, blivit undansjasade och diskriminerade på alla tänkbara sätt och ändå, vi som har den svenska historien får inte komma till tals.
Jag tror att vi måste stå på oss mer och synas mer.
Många vet inte vad "Tattare" är inklusive de andra romska grupperna så det är upp till oss att göra folk mer medvetna om att vi finns och att vi faktiskt är en folkgrupp som har klarat oss igenom både tvångslobotomi och tvångssteriliseringar.
Vi har blivit ifråntagna vårat språk, kultur, många många sånger osv…

Det historia man pratar om i Sverige är resandefolkets historia inga andra folkgrupper, man måste sära på våran, det äldsta romanifolket resande i Sverige och de nyanlända romerna så att det inte blandas ihop.

Jag tycker att det är sorgligt att vi: Resandefolket, Tavringar, Tattare, skojare eller vad man nu vill benämna sig som inte får höras eller synas.

#1 - - Ivan:

Hej tycker det är förjävligt att zegenarna lever på våran historik när det inte är dem det gäller.

dom kom 300 år efter oss resande.

I burons ögon är vi tattare och i zigenarens ögon är vi buro.

ska det vara så här!

efter allt vårat folk har fått genomlida.

och inte någ med det så har vi alla dessa nyresande,som går och säger att vi är zigenare/romer dom förstör våran egna historik det är fruktansvärt som riktig Resande att se vad romerna och dessa så kallade resande gör mot vårt folk och mot våra släkten täng och vvåra äldre hande fått se och höra detta!

#2 - - Bennie Åkerfeldt:

Du har helt rätt Eleonor!

Jag märker hur "tomt" det är i burons kunskapsbank när det gäller oss varje gång jag möter en ny publik. De blir skakade av vår historia och skäms över sitt beteende. Har hittills inte träffat en enda som försvarat behandlingen. I går var jag på Orust i Henån och kultursekreteraren som tackade efter föreläsningen, brast faktiskt i gråt och sade: "Bennie vi kommer aldrig att glömma detta, ALDRIG! Tack för att du berättar och fortsätt med ditt viktiga arbete."

Hoppas vi blir fler resande som träder fram och berättar vår historia och visar att vi är ett LEVANDE folk.

Bennie

Till top