Ungdomskonferens i Norrköping

MIN DAGBOK / Permalink / 5


Hejsan  
Jag har varit på konferens i Norrköping i helgen.

Konferensen inriktade sig till romska ungdomar där även resandefolket ingår

Tyvärr upplevde jag det som att resandefolket glöms bort i många sammanhang.

T.ex. Gör man stor skillnad i att ta fram läromaterial inom de fem romska grupperna.

Till resandefolket fick jag till svar att i nuläget tar man inte fram någonting, det beror på att de andra romska grupperna är så många och välorganiserade.

Man lägger så mycket resurser på de andra fyra romska grupperna, både bevarande av kultur och språket.

Vi inom resandefolket skulle behöva mycket satsningar nu!

Vårat språk och kultur håller på att dö ut och det är fakta!

Vi måste alla dra Vårat strå till stacken!

Jag och de få resande som var där pratade med de olika myndigheterna och la fram våra åsikter och önskemål.

Men tyvärr tror jag att Vi måste vara fler för att bli hörda....


Något positivt var att man föreslog ett sommarläger för ungdomar i en vecka.

Det var inte omöjligt att utföra detta och de olika organisationerna skulle hjälpa till ekonomiskt för att kunna göra detta möjligt.

Detta läger inkluderar även Oss resande och därför uppmanar jag Alla ungdomar att följa med på detta.

Det skulle vara jätte kul om vi kunde följa med och visa upp Våran kultur och att vi faktiskt finns!


I övrigt var det intressant att höra de olika gruppernas ungdomar och vad de gör i sina olika föreningar osv.

Framförallt var det roligt på kvällen när alla dansa och sjöng, men jag saknade mina egna sånger...

Vi måste börja ta plats//Eleonor


 "Hemligheten bakom framgång ligger inte i att göra sitt jobb, utan att upptäcka den som är lämplig att göra det"


Ps Vi la fram protestlisor på bordet och det var massa såm skrev på.
Tyvärr så försvann dessa spårlöst. Hur ska man tolka detta? ds.
#1 - - Christin:

Hej!

Jag och en kompis till mej håller på att skriva en uppsats på högskolan om svensk romani. Skulle vara kul att få prata lite med dej och få lite synpunkter. Du verkar ju vara insatt och ha en vilja att bevara. Hör gärna av dej så får vi se hur vi går vidare!

#2 - - Christin:

Glömde min mailadress: c[email protected]



//Christin

#3 - - Christin:

Oj, oj, oj...

Rätt adress ska vara: c[email protected]

#4 - - eleonor:

Hejsan

det är bara att du mailar till mig.//Eleonor

#5 - - susanne:

vilken fin hemsida du har!

ja nog verkar det som om dom resande glöms bort på nåt vis..

mystiskt med listorna oxå.

trevlig sommar

Till top