Vem är jag?

VEM ÄR JAG? / Rom, lattjo, resandefolket, romano, romer, tatare, tattare, zigenare / Permalink / 5
 


Eleonor heter jag och är 30 år.
Jag tillhör romanofolket Resande som idag är erkända som en svensk minoritet tillsammans med romerna! Jag är utav släkterna Lindgren, Hällström och Fogelqvist och har en mycket stor släkt.
Min farfar hade 11 syskon, vad vi vet :-) Hur många syskon min farmor hade har jag ingen aning om. De syskonen i sin tur skaffade sig offantligt många barn och sedan de i sin tur som är mina sysslingar. Så när någon frågar mig hur många kusiner och sysslingar jag har så är mitt svar,
-Har ingen aning.

Men både jag och min man är uppvuxna i vetskapen om att vi tillhör Resandefolket och det har vi heller aldrig kunnat dölja. Vi har många många gånger blivit utsatta för olika typer av diskriminering.
Det jag har lärt mig under mina år är att jag alltid ska behandla folk med respekt så får jag respekt tillbaka, de andra har jag lärt mig att ignorera... men ibland är det svårt.

Jag bor i den vackra staden Motala.
Jag är gift med en man som heter Robin, han är också Resande och tillhör Rosengren släckten.



 
Vi träffades för 13 år sen på ett årsmöte i Jönköping inom resandefolketsriksorganisation.


Vi har två barn:

Sander





och Sanika

Jag arbetar med saker som rör resande, både på regering nivå men också lokalt i Östergötland. Jag är vise ordförande i föreninge Romanofolket Resande Östergötlan och sitter med i styrelsen för Lattjo drom som är den förening som håller den årliga Nordic Romani Festival i Stokholm.
Jag föreläser om Resandefolket Historia lektionen du aldrig fick, jag sitter med i olika referensgrupper bla. referengruppen för den vitbok som regeringen beslutat att ta fram som ska lyfta 1900-talets historia om Romers förföljelse.

Eftersom jag själv är Resande och mina barn, tycker jag att det är viktigt att folk blir mer medvetna om vad "Tattare" är för nått.
Jag kan bli så arg av folks okunnighet.
Jag har själv fått höra många gånger folk häva ur sig

-Tattar jävel. och liknande.

 
Jag vill inte att mina barn ska behöva uppleva detta och jag tycker att det är viktigt att vi alla som är vuxna människor informerar folk i våran omgivning vad tattare är för nått och för våra barn så att Resande barn inte ska behöva känna att det är nått fel för att dom är Resande.



Jag hoppas att du tittar igenom mina kategorier och att du blir lite berörd av den information som finns.
Har du åsikter så går det självklart jätte bra att lämna kommentarer.
Jag har även en Gästbok som du gärna får skriva ett par rader i, men vänligen respektera de regler jag har för min gästbok.
Du kan läsa dessa i "min dagbok"


Mvh: Eleonor Frankemo
Till top